بلاگ

ضربه گیر یا بافر چگونه جان انسان ها را نجات می‌دهد؟

بافر

دلایل زیادی وجود دارد که یک تعمیر کار آسانسور یا شخصی که سرویس آسانسور را انجام می‌دهد، به خاطرش وارد چاله ی آسانسور شود، حال آنکه کابین آسانسور در طبقات بالاتر است. تصور کنید بنا بر هر دلیلی مانند قطعی ناگهانی سیم بکسل، کابین ناگهانی سقوط کرده و در این سقوط، هیچ یک از اجزای سیستم ترمز که قرار است کابین را متوقف کنند نیز نتوانند به موقع عمل کرده و کابین با سرعت سقوط می‌کند. در این شرایط اگر ضربه گیر آسانسور که اصطلاحا به آن بافر آسانسور نیز می‌گویند وجود نداشته باشد، تعمیرکار جان خودش را بر اثر اصابت با کابین آسانسور از دست خواهد داد.

بافر یا ضربه‌گیر آسانسور(Elevator buffer) یکی از اجزای ایمنی سیستم آسانسور و بخشی از سیستم ترمز آسانسور محسوب می‌شود. ضربه گیر ها برای به حداقل رساندن خطر سقوط آزاد کابین هستند. به ویژه برای زمان هایی که طناب دچار مشکل م‌یشود. به نوعی می‌توانیم  بافر آسانسور را یک بخش مهم از سیستم ترمز هم در نظر بگیریم. به لطف این قطعه، پس از رخ دادن یک سقوط، کابین مستقیما با سطح زمین برخورد نمی‌کند. به طور کلی، نقش بافر آسانسور ، جلوگیری از برخورد شدید کابین هنگام لغزیدن کابین یا وزنه تعادل به سمت پایین شفت است.

بافر آسانسور چگونه کار می‌کند؟

می‌توان گفت آخرین سیستم ایمنی آسانسور در هنگام سقوط آسانسور یا افزایش سرعت نامی آسانسور بافر است. هنگام حرکت آسانسور به سمت پایین، زمانی که سرعت آسانسور در حدود 15 درصد بیشتر از سرعت نامی باشد و هیچکدام از قطعات ایمنی آسانسور فعال نشود، بافر فعالیتش را شروع می‌کند و از شدت ضربه به کابین جلوگیری می‌کند. بافر آسانسور بر روی بتنی ته چاهک آسانسور نصب می‌شود. به آن قسمتی بتنی که بافر روی آن قرار می‌گیرد سکوی کف چاه می‌گویند.

برای آنکه سکوهای ضربه گیر از مقاومت و ایستایی لازم برخوردار باشند باید طبق استاندارد آسانسور نصب شوند.

بافرهای آسانسور در راستای مرکز ثقل کادر وزنه تعادل آسانسور و کابین آسانسور نصب می‌شوند. حداقل ارتفاع سکوی ضربه‌گیر باید 50 سانتی‌متر باشد تا جان پناهی برای تعمیر کاران آسانسور به وجود بیاید. بافر بیشترین اثرگذاری را در زمان حضور تعمیرکاران یا سرویس‌کاران آسانسور در ته چاهک دارد.

می‌توان گفت آخرین سیستم ایمنی آسانسور در هنگام سقوط آسانسور یا افزایش سرعت نامی آسانسور بافر است. هنگام حرکت آسانسور به سمت پایین، زمانی که سرعت آسانسور در حدود 15 درصد بیشتر از سرعت نامی باشد و هیچکدام از قطعات ایمنی آسانسور فعال نشود، بافر فعالیتش را شروع می‌کند و از شدت ضربه به کابین جلوگیری می‌کند. بافر آسانسور بر روی بتنی ته چاهک آسانسور نصب می‌شود. به آن قسمتی بتنی که بافر روی آن قرار می‌گیرد سکوی کف چاه می‌گویند.

برای آنکه سکوهای ضربه گیر از مقاومت و ایستایی لازم برخوردار باشند باید طبق استاندارد آسانسور نصب شوند.

بافرهای آسانسور در راستای مرکز ثقل کادر وزنه تعادل آسانسور و کابین آسانسور نصب می‌شوند. حداقل ارتفاع سکوی ضربه‌گیر باید 50 سانتی‌متر باشد تا جان پناهی برای تعمیر کاران آسانسور به وجود بیاید. بافر بیشترین اثرگذاری را در زمان حضور تعمیرکاران یا سرویس‌کاران آسانسور در ته چاهک دارد.

نوشته قبلی

آسانسور غفاریان

نوشته بعدی

شرکت محقق آسانبر کیهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری